Det är helt galet att Mohamsson vill bestraffa skolelever
DEBATT En stark demokrati byggs underifrån, skriver Mia Maria Rosenqvist.
Hörde jag rätt? Ja, tydligen.
Det verkar som att Liberalernas partistyrelse har beslutat att gå fram med ”disciplinära åtgärder” eller som de föredrar att kalla det, ”gottgörande insatser” i skolan.
Partiet föreslår också att lagen om elevernas inflytande ska upphöra! Liberalernas ledare Simona Mohamsson anser att det är att lura barn att låta dem tro att de har makt eller något att säga till om i klassrummet.
Det ska vara läraren som bestämmer, för barnen vet inget om vad som händer i klassrummet.
Partiet uppmanar också att på klassiskt borgerligt sätt inte använda de rätta orden, utan kamouflera vad det egentligen handlar om.
Man kan kalla det vad man vill, men utifrån elevens synvinkel handlar det om att bli straffad för att man misskött sig, trots att det som hände kanske inte var elevens fel. Det hjälps inte, eleven måste sopa skolgården ändå.
I längden kan bestraffningar ha helt motsatt effekt. Jag är ganska säker på att de som senare hemsöker sin skola med bränder och liknande har blivit straffade, till och med orättvist och söker hämnd.
Liberalernas skola ska präglas av disciplin. Det är ingen skola som elever vill gå till för att lära sig.
Det här är så uppåt väggarna galet så jag saknar ord. Att dra fram ratade förslag i sann konservativ anda visar att Liberalerna inte har något svar på lärarnas frågor om vad de ska göra med elever som inte lyssnar.
Men vi vet vad som saknas. Det saknas behöriga lärare, och pengar till skolorna så att de har råd att anställa extra personal som kan hjälpa barn som inte hänger med.
Det behövs färre barn i klassrummen, mer resurser till socialtjänsten samt att elever får läxhjälp i skolan.
Inget av de övriga partierna stödjer Liberalernas förslag.
Eleverna får läsa om demokrati, men de ska själva fråntas möjligheten att praktisera demokratiskt handlande.
Mohamssons uppfattning att det är att lura barn att låta dem tro att de har något att säga till om, visar bara hur hon själv uppfattar hela demokratibegreppet i skolan och kanske också i samhället.
Med hårdare tag i skolan visar förespråkana att de själva har en auktoritär inställning till barn och uppfostran. För mig är elevinflytandet och demokrati på riktigt i frågor som eleverna kan ha inflytande över. Vilka de frågorna är måste läraren bestämma.
Det ska inte handla om något flum! Det ska vara på riktigt.
För närvarande är demokratin i många länder hotad. En högervåg sveper över Europa.
Då är det desto viktigare att vi fördjupar diskussionen om vad vi menar med demokrati i skola och samhälle, så det finns en motkraft.
Demokrati i form av medbestämmande måste eleverna få praktisera redan i skolan annars finns det stora möjligheter att vi får fler diktaturer i världen.
Jag är ganska säker på att de diktatorer som styr världen idag har fostrats med våld och straff.
Enligt senaste mätningen ligger L långt under riksdagsspärren. De känner en press att göra uppseendeväckande utspel för att inte bli helt bortglömda.
Det här desperata förslaget tror inte jag leder till något positivt för dem. Tvärtom. Vi kan inte föra skolan tillbaka till 50-talet då straff ännu var tillåtet.
I propositionen (Prop. 1978/79:67) om förbud mot aga, föreslås att det i föräldrabalken uttryckligen anges att barn inte får utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
Även om eleven plockar skräp på skolgården eller torkar borden i skolmatsalen så är det en kränkande behandling. Det är en förnedrande upplevelse för eleven som kan skapa psykiska sår och hämndbegär.
År 1979 fick Sverige en lag mot aga och kränkande behandling. Idag har 58 andra länder följt Sveriges exempel.
Till råga på allt har Liberalernas landsmöte antagit partistyrelsens förslag!
Jag önskar att vi hade ett så starkt självförtroende inom Socialdemokraterna så vi kunde fatta beslut om att straff och kränkningar i alla dess former ska framledes även vara förbjudet i skolan.
Mia Maria Rosenqvist är medlem i Nacka arbetarekommun.
Tidigare i Rörelsen:
Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln. Utgivaren ansvarar inte för innehållet i kommentarsfältet.





Bra rutet!
Om liberalpartisterna har rätt i att barn lär sig demokrati genom att läraren ritar på tavlan och berättar, så öppnar sig väldiga besparingsmöjligheter. Barn kan lära sig simma och cykla genom att läraren berättar hur man gör. Lära sig matematik genom att få se en film om Einstein. Varför inte storföreläsning för klasser om hundra elever?
Vilka fantastiska skattesänkningar det skulle möjliggöra!
Bra att du lyfter detta! Vill utnyttja tillfället till att belysa hur vi själva har en partiledare, som lagom till valet lovar elektronisk fotboja för skolbarn från 6 år och uppåt. Var detta kongressens uppdrag?
Kanske är det av underordnad betydelse, men de flesta av världens sittande diktatorer har ingalunda genomlidit några diktatoriska kommunala småskolor. De har fostrats i elitskolor, och dessa lärosäten kännetecknas av ett högst betydande "elevinflytande" som är ytterst destruktivt. Fenomenet kallas "fagging" och innebär att äldre elever systematiskt tillåts (eller till och med uppmuntras) att trakassera de yngre.
Man ska också noga skilja denna sorts förtryck inte är detsamma som vanlig mobbning. Fagging är en systematisk kollektiv fostran utan personlig stigmatisering. Resultatet blir en känsla av "kamratskap" och bekräftelse av lärosätets exklusivitet; dess utestängande av "mobben utanför". Det hör också till saken, att de historiska elitskolorna traditionellt delegerar stora delar av undervisningen till de äldre elevernas ansvar för de yngre. De äldre får kollektivt del av lärarnas auktoritet.
Dessa effekter kommer knappast att bli följden om man sanktionerar "tuffare tag" (som sådana) i det allmänna skolsystemet. Det kommer istället leda till en mer uttalad känsla av främlingskap hos de elever som träffas av lärarnas nya repression. Detta i sin tur kommer att stärka exkluderade elevgruppers subkultur.
Frågan blir därför om en 6-åring i framtidens skola kommer att få sin mössa nerspolad på toaletten därför att hon har elektronisk fotboja eller därför att hon ingen har.