Mohamssons sorteringsskola får kvarsittning
DEBATT Skolan borde vara öppet mål för oss sossar, skriver Nadja Sandberg.
Igår presenterade regeringen med Simona Mohamsson i spetsen vad de själva beskriver som “den största skolbudgeten i modern tid” och den mest omfattande reformagendan för skolan på över 30 år.
Mer konkret handlar det om en ännu en ny lärarutbildning, fortsatt stärkt elevhälsa, mer bokinköp och ökad trygghet och studiero genom mobilförbud, kvarsittningar och utvisningar.
Utöver detta vill regeringen också ta vidare arbetet med en ny läroplan och nytt betygssystem.

Förslagen kanske låter bra, men behöver verkligen granskas. Frågan är bland annat hur stora ”satsningarna” är i realiteten.
LO:s Johan Enfeldt visar i en genomgång att det snarare handlar om blygsamma tillskott på en halv miljard och inte de 4,3 miljarder kronor som det påstås. Nästa fråga är om det är det är de föreslagna åtgärderna som skolan och våra barn och unga är mest betjänta av.
Vi har en läskris bland elever med svag socioekonomisk bakgrund och den är enormt allvarlig, men vad tänker regeringen göra åt att skolresultaten allmänt sjunker i hela landet igen? Här föreligger ett systemfel.
Kommer förslaget till ny läroplan öka lärarnas autonomitet och professionalitet, som man säger sig värna? Förslaget har absolut förtjänster, men fortsätter detaljstyrningen av ”Sveriges viktigaste yrkesgrupp”, och riskerar göra den än mer ängslig.
Och varför fokusera på helt på kvarsittning och utvisningar när det viktigaste för studiero och trygghet, enligt utredningen, är ”undervisningens kvalitet, lärarens ledarskap och skolans arbete med stöd”?
Vid närmare granskning är regeringens “stora reformagenda” snarare mer av det vi haft de senaste 30 åren; ökat kunskapsfokus, ordning och reda, styrda lärare och en skola med totalt fokus på den enskilda eleven.
Som om skolan bara skulle ha ett syfte; kunskapsförmedling och sortering.
Inte ett ord sägs om skolans samhällsbyggande uppdrag. Och det i ett läge när klyftorna mellan dem som anses som vinnare och de som betraktas som förlorare ökar och förtroendet för demokratin sjunker.
Här borde alltså vara öppet mål för oss sossar. Vi som vill se en skola där likvärdighet inte bara är ett vackert ord, utan en skola där alla elever får en reell chans till kunskap, bildning och trygghet, samtidigt som vi bygger samhällsgemenskap.
Men allt som hörs från S-håll är att partiet vill förbjuda vinstuttag. Det är självklart. Köp ut aktiebolagen!
Men sen då? Vad är vår vision? Vad är det för skola vi vill se och som vårt samhälle behöver?
Ett vinststopp bidrar endast marginellt till att lösa skolshoppingens verkliga problem – den segregerande skolan.
Varför fegar vi och påstår att vi ska ”stoppa marknadsskolan” när det i själva verket är skolväljandet och konkurrensen om skolpengen som är marknadiseringen och det stora problemet?
Marknaden bygger på idén att dåliga produkter ska slås ut till förmån för bättre. Skolan är dock inte en produkt som andra, den är obligatorisk och det måste alltid finnas platser för alla. Några blir därför hänvisade till de sämre som borde slås ut. Några barn får gå på bra skolor, andra får hålla till godo med dåliga.
Det finns konkreta förslag och idéer inom vårt parti, liksom insikten kring hur avgörande en annan skola är i det läge som råder nu. Om det vittnar exempelvis flera av de underlag som partiledningens arbetsgrupper tog fram våren 2023. Så här skrev exempelvis den grupp som leddes av Niklas Karlsson:
”Marknadsmekanismerna i skolan har gett oss en skolsegregation på steroider. Det går inte att överskatta vilka negativa samhällskonsekvenser denna ordning ger, både för barns möjligheter till ett gott liv i framtiden och i termer av befästa sociala och kulturella klyftor. Det är ett recept på utanförskap, inte samhällsgemenskap.”
Det är dock som om vi tror att vanligt folk inte vill höra dessa budskap. Att den där medelklassen, som många av oss faktiskt själva är en del av, inte vill något annat än sortering, stress och konkurrens för våra barn och unga.
Regeringen har idag presenterat en skolbudget och reformagenda som på ytan talar till de flesta. För vem är emot trygghet, kunskap och ordning och reda i skolan?
Men Liberalernas förslag stärker på inget sätt Sverige i det läge vi nu befinner oss. Här är det dags för oss Socialdemokrater att kliva fram på skolområdet.
Vårt land och våra unga behöver det.
Nadja Sandberg är ordförande i Socialdemokratiska skolföreningen.
Tidigare i Rörelsen:på
Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln. Utgivaren ansvarar inte för innehållet i kommentarsfältet.
Word!