Kriminaliteten frodas när fritiden blir en klassfråga
DEBATT Bygg trygghet där barnen redan är, i skolan och på fritids, skriver Janne Fröderberg.
När samhället överger barnen, överger barnen samhället. Trygghet byggs inte med visitationszoner eller hårdare straff, utan där barnen redan finns, i klassrummet och på fritidshemmet.
Gäng fyller tomrummet när fritiden blir en klassfråga. Därför måste vi göra meningsfull fritid till en rättighet, inte ett privilegium.
Gängvåldet dominerar samhällsdebatten. Hårdare straff och fler poliser är ofta de åtgärder som lyfts fram. Men de löser inte problemet i grunden.
Forskningen är tydlig: långsiktig trygghet kräver social och primär brottsprevention, alltså åtgärder som stärker barns livschanser redan från början, innan kriminaliteten får fäste.
Det betyder att ordentliga satsningar måste göras redan i lågstadiet och mellanstadiet. Det är där grunden läggs för skolresultat, sociala relationer och tillit till samhället.
Väntar vi tills problemen syns i högstadiet är det ofta för sent. Då har banden redan börjat glida isär.
Idag är fritiden i praktiken en klassfråga. Kulturskolan kostar pengar. Idrotten kräver medlemsavgifter, skjuts och föräldraengagemang.
Barn i utsatta områden hamnar utanför och gängen fyller tomrummet. För att bryta detta måste samhället kliva fram.
Det är dags att göra meningsfull fritid till en rättighet, inte ett privilegium.
Därför behöver S-politiker driva på för:
Nationellt
Avgiftsfri kultur och idrott för barn. En lagstadgad rättighet att delta i organiserade fritidsaktiviteter, oavsett föräldrars plånbok. (Primär brottsprevention)
Stärkta fritidshem. Riktade statsbidrag för fler utbildade fritidspedagoger och längre öppettider, särskilt i låg- och mellanstadiet, så fritids blir en kraftfull arena för gemenskap och lärande. (Social brottsprevention)
Resurser till elevhälsa. Alla skolor ska ha kuratorer, skolpsykologer och specialpedagoger som kan fånga upp problem tidigt, innan barnen hunnit halka efter.
Långsiktigt stöd till civilsamhället. Idrottsrörelse, kulturskola och föreningsliv ska kunna samarbeta med skola och fritids utan att barnens deltagande blir en klassfråga.
Likvärdighetslag. Slå fast barns rätt till meningsfull fritid på samma sätt som vi har skolplikt.
Lokalt
Öppna fritidsverksamheter i bostadsområden. Gratis, tillgängliga och bemannade av utbildade fritidsledare, öppna på kvällar och helger.
Skolan som nav. Gör skolor till mötesplatser där kultur, idrott och läxhjälp erbjuds direkt efter skoldagen, redan från lågstadiet.
Trygga skolmiljöer. Mindre elevgrupper och fler vuxna i skolan, särskilt i utsatta områden, för att skapa starka relationer redan från de tidiga skolåren.
Lokala trygghetsteam. Samverkan mellan skola, socialtjänst och polis för tidiga insatser när barn riskerar att hamna snett.
Sommarjobbsgaranti. Alla ungdomar ska få en meningsfull sysselsättning som ger erfarenhet, egen inkomst och känslan av att vara behövd.
Att satsa på barnens skola och fritid, redan i låg- och mellanstadiet, är kärnan i både social och primär brottsprevention. Det kostar, men priset för att låta bli är långt högre: mänskligt, socialt och ekonomiskt.
Det handlar om mer än trygghet här och nu. Det handlar om att vi som samhälle investerar i nästa generation. Om att vi tar ett gemensamt ansvar för att varje barn ska få växa upp med framtidstro, gemenskap och möjligheter.
För om vi fortsätter att se barn och ungdomar som en kostnad för samhället istället för en investering, då har vi redan förlorat framtiden.
Janne Fröderberg är socialdemokrat i Linköping.
Tidigare i Rörelsen:
Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln. Utgivaren ansvarar inte för innehållet i kommentarsfältet.
Word!
Utmärkt!
Man skulle kunna lägga till
- stoppa skolsegregationen
- åtgärder mot ungdomsarbetslöshet, så att barnen kan se fram emot att bli vuxna.