"När utsläppen kostar för mycket måste vi stänga stålverket"
KLIMATREPORTAGE "Dieselgate" lade grunden till Northvolts orderbok.
Nu ligger plötsligt industrin och EU i klimatfrågans framkant, medan den svenska politiken släpar i bakvattnet. Hur blev det så? Rörelsen följde med under en intensiv klimatdag.
Martin Pei är teknisk direktör för SSAB, med bakgrund som doktor i materialvetenskap och metallurgi vid KTH. Han kan stål, med andra ord.
När jag pratar med Pei i samband med det fackliga idéinstitutet Katalys seminarium “Riskerar Sverige att förlora framtidens industrijobb?” i ABF-huset i Stockholm skräder han inte orden:
- När utsläppen kostar för mycket måste vi stänga ner. Det kan man tycka olika saker om, men så är det.
Nu planerar inte SSAB att sluta tillverka stål. Tvärtom så har man tjocka orderböcker och kunderna väntar otåligt. Men man är mitt uppe i att pensionera den gamla masugnsteknik som är orsaken till att stålindustrin står för 10 procent av de svenska koldioxidutsläppen.
Martin Pei har just berättat att SSAB:s styrelse i förra veckan beslutade att investera 6 miljarder i att ställa om stålverket i Oxelösund till den nya kolfria hybrit-tekniken.
SSAB:s styrelse är inga miljöaktivister, utan affärsmän som svarar inför en bolagsstämma. Och siffrorna talar sitt tydliga språk.
Det handlar om att förändras eller dö.
Anders Thor är kommunikationschef för batteritillverkaren Northvolt. Thor själv har en bakgrund som talskrivare för statsminister Stefan Löfven (S), men arbetar för ett företag han beskriver som “hyperkapitalistiskt”.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Rörelsen to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.