Discussion about this post

User's avatar
Maria Karlsson's avatar

Jag kör fyra mil t.o.r varje fredag för att veckohandla på Stora Coop. Där jag bor finns bara ICA och Willys. Men som i många andra sammanhang när det gällt våra rörelsedrivna företag, så har det funnits och finns klåpare som av någon outgrundlig anledning får poster på hög nivå, t ex som VD. Medlemsmöten i butik eller Folkets hus är numera jippon för alla högre chefer utom medlemmarna. Det står i stadgarna att "”Om de kooperativa priserna är högre än de enskilda företagens (läs: alla andra) har rörelsen ingen uppgift att fylla.” Enligt Matpriskollen har Coop de högsta matpriserna av de ledande livsmedelsbutikerna. Coop har inte längre någon uppgift att fylla enligt våra stadgar. Det kanske vore på tiden att KF/Coop kan få en VD/Ordförande värd namnet och som lyssnar på medlemmarna.

Expand full comment
Sten Wiktorsson's avatar

Bra artikel Jan

Kommer nostalgiskt ihåg blåvit tandkräm och blåvit kakao på Konsum. Jag summerade morsans konsumkvitton på 60-talet så hon fick ut årsrabbatten.

Obegripligt att privata kedjor kan vara effektivare och billigare. Coop har ju en stor medlemskap. Handlade tidigare alltid på Konsum. I Handen ligger Willys väg i vägg med Coop. W är billigare på gott som allt. Coop försöker i Handen hitta en nisch som är elegantare och mer exklusiv. Verkar inte funka.

Behövs ett helt nytt tänk och ny ledning. Vilka vill man nå? Rimligtvis bör det vara låg- och mellaninkomsttagare om man ska vara trogen grundidén. Några tankar:

Sortiment och priser priser måste då anpassas efter behov och inkomster.

Varför inte göra verklighet av medlemsinflytande och konsumentmakt?

Utveckla den kooperativa tanken både i konsument- och produktionsledare

Expand full comment
5 more comments...

No posts