Norra Sverige är inte en exotisk koloni
NORRLANDS GRÖNA REVOLUTION - Framtidens Norrland är fullt av järn, och hjärnor. Men Kristerssons regering verkar inte fatta vad som händer.
Texten är den tredje och sista i artikelserien “Norrlands gröna revolution”.
När brytningen av järnmalm i Norrbotten tog fart under 1800-talet, behövdes en förbindelse för att transportera malmen. Den 500 kilometer långa Malmbanan mellan Luleå och Narvik öppnade för trafik 1902.
Även om banan utvecklats mycket sedan dess, så är den fortfarande enkelspårig vilket gör det omöjligt att ha mötande trafik. Trafikverket tar fram ett förslag till ett dubbelspår, men inga beslut är fattade.

Inom kort kommer halva Sveriges stålproduktion att transporteras längs med sträckan. Bristen på spårkapacitet beräknas bli ett stort problem för Boden. Kommunen kommer själv bekosta en tre kilometer lång utbyggnad, för att få en järnvägsförbindelse till det område där företaget H2 Green Steel kommer ha sin produktion. Investeringen beräknas kosta 1,5 miljarder.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Rörelsen to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.