Uppgifterna om ökat skolvåld anser jag man ska sätta i långsiktigt historisk jämförelse med nya attityder. I min egen barndom undvek lärare och rektor att blanda sig i det våld som dagligen utspelade (och alltjämt utspelar sig) på skolgården. De vuxna tittade bort, och om man utsatte dem för besvärande frågor kunde de svara: "Om två bråkar är det sällan bara den enes fel".
Utan att ha daglig kontakt med dagens skola antar jag att lärare och elevassistenter 2025 aldrig skulle drömma om att svara något sådant. Istället konfronterar de våldsverkarna, och - blir därmed själva indragna i våldet. Vilket - menar jag alltså - bara bekräftar en verklighet som är allt annat än ny.
För det andra menar jag, att S-märkta reformer i skolan handlat mer om kvantitet än kvalitet. Givet allt annat oförändrat hjälper det inte ett dugg att tiodubbla antalet lärare eller deras löner om man väljer att undvika en seriös yrkeskritik. Nivågruppering innebär att man sorterar eleverna redan innan man försöker lära dem något nytt. Det varken inne- eller utesluter att man efter denna första station fortsätter skolans inre arbete med något som mera liknar "talangjakt" än riktigt lärarjobb.
Slutligen är socialdemokratisk skolpolitik bestämd av partiets liberala tradition. Av det följer ett förnekande av skolans politiska dimension och klassmotsättningar. Man hyser inom partiet en felaktig föreställning om möjligheten att fostra och utbilda bort politiskt förtryck.
Det sagda äger forskarstöd från både Pierre Bourdieu, Paulo Freire och många fler. För nybörjaren anbefalles Elena Ferrante´s "Neapelkvartetten". Ett rent nöje!
Det finns så mycket mer än nivågruppering och ta itu med hot och våld i skolans värld - vi har ett gigantiskt systemfel inom hela skolan. Prioriteten måste vara bildning och vilken nivå vi ska sträva efter i samhället. Om skolan inte längre förmår förmedla och dela med sig av kunskap till våra barn och elever, då växer de upp i sociala-medier-världen med hjälp av AI. Senast i raden av påpekande - det är inte fel att använda AI, men om eleverna inte lär sig ifrågasätta och kritiskt granska informationen de hämtar in, då får vi en befolkning som följer de skrivna/sagda orden oavsett sanningshalt.
Klokt! Influenser, TikTok, AI mm har stor påverkan på dagens elever.
Uppgifterna om ökat skolvåld anser jag man ska sätta i långsiktigt historisk jämförelse med nya attityder. I min egen barndom undvek lärare och rektor att blanda sig i det våld som dagligen utspelade (och alltjämt utspelar sig) på skolgården. De vuxna tittade bort, och om man utsatte dem för besvärande frågor kunde de svara: "Om två bråkar är det sällan bara den enes fel".
Utan att ha daglig kontakt med dagens skola antar jag att lärare och elevassistenter 2025 aldrig skulle drömma om att svara något sådant. Istället konfronterar de våldsverkarna, och - blir därmed själva indragna i våldet. Vilket - menar jag alltså - bara bekräftar en verklighet som är allt annat än ny.
För det andra menar jag, att S-märkta reformer i skolan handlat mer om kvantitet än kvalitet. Givet allt annat oförändrat hjälper det inte ett dugg att tiodubbla antalet lärare eller deras löner om man väljer att undvika en seriös yrkeskritik. Nivågruppering innebär att man sorterar eleverna redan innan man försöker lära dem något nytt. Det varken inne- eller utesluter att man efter denna första station fortsätter skolans inre arbete med något som mera liknar "talangjakt" än riktigt lärarjobb.
Slutligen är socialdemokratisk skolpolitik bestämd av partiets liberala tradition. Av det följer ett förnekande av skolans politiska dimension och klassmotsättningar. Man hyser inom partiet en felaktig föreställning om möjligheten att fostra och utbilda bort politiskt förtryck.
Det sagda äger forskarstöd från både Pierre Bourdieu, Paulo Freire och många fler. För nybörjaren anbefalles Elena Ferrante´s "Neapelkvartetten". Ett rent nöje!
Tack för dina synpunkter!
Det finns så mycket mer än nivågruppering och ta itu med hot och våld i skolans värld - vi har ett gigantiskt systemfel inom hela skolan. Prioriteten måste vara bildning och vilken nivå vi ska sträva efter i samhället. Om skolan inte längre förmår förmedla och dela med sig av kunskap till våra barn och elever, då växer de upp i sociala-medier-världen med hjälp av AI. Senast i raden av påpekande - det är inte fel att använda AI, men om eleverna inte lär sig ifrågasätta och kritiskt granska informationen de hämtar in, då får vi en befolkning som följer de skrivna/sagda orden oavsett sanningshalt.