Sandberg/Lopez: Skolpengen gör varje skola till en marknadsskola
DEBATT Jakten på det mätbara har lett till en allt mer fyrkantig idé om kunskap, skriver medlemmar i Skolsossen.
Marknadsskolan leder inte bara till vinstjakt utan sabbar hela syftet med skolan
Vi är många som upprörs när vi läser avslöjanden om att skolpengar gått till våffelstugor och jaktslott. Det är något djupt oanständigt över att några skor sig på medel vi avsatt för våra barns skolgång.
För det är inte som Barbara Bergström påstår, att skolpengen inte är skattepengar, utan ”pengar som köparen betalar”.

Visst, man är som vårdnadshavare fri att placera sin tilldelade peng i den skola man önskar. Men man tar inte pengen ur egen ficka. Det är det offentliga, kommunen som pröjsar. Eftersom det är obligatoriskt att gå i skolan.
Skolpengen är beräknad för att täcka lärarlöner, skolluncher, lokaler och läromedel. För att göra vinst måste det alltså snålas in på något av detta.
Oftast blir det lärarlönerna. Koncernskolorna ser till att få lättlärda elever som klarar stora klasser och mycket självstudier. Elever med funktionsnedsättningar eller bristande språkkunskaper sorteras bort.
Förfarandet leder förstås till segregation. Men det innebär också att det ”fria” skolvalet i praktiken inte gäller alla.
Allt det här är idag välkända konsekvenser av det monster till skolsystem vi skapade för 30 år sedan. Något som inte lika ofta lyfts är vad marknadsskolan gör med lärarrollen, kunskapssynen och skolans syfte.
Alla skolor, inte bara koncernskolorna, är delar av marknadsskolan. Alla konkurrerar om elevernas skolpeng.
Målet är att få fulla klasser och se till att inga elever slutar. Det gör att allt i skolan idag kretsar kring betygen. Det skapar inte bara stress och vantrivsel hos lärare och elever, utan leder också till en skev uppfattning om vad syftet med skolan faktiskt är.
De ”varor” det är tänkt att vi lärare ska kränga till eleverna är kunskaper, fostran och kanske lite bildning. Men hur vet man om man som målsman får önskad avkastning på sin placering? Hur mäter man bildning?
Jakten på det mätbara och kvalitetssäkrade har lett till en allt mer fyrkantig och förenklad idé om kunskap. Bildning går helt bort.
Det tydligaste vi kan sälja på skolmarknaden och det som också främst efterfrågas av kunderna är höga betyg. Betygshetsen börjar numera redan på lågstadiet.
Som lärare känner du kravet att leverera det betyg eleven ”siktat på” från både lärare och rektorer. Bit för bit bryts din integritet och professionalism ner. Bit för bit urholkas din bild av vad det är att möta elever och förmedla kunskaper och förmågor, det som en gång fick dig att bli lärare.
Bit för bit regleras det du gör allt mer, tills ditt jobb är så hårdmallat att du känner att vem som helst kan göra det. Och det är väl det som är meningen också.
Vad är syftet med skolan? Kunskap skulle nog de flesta svara. Men idag är det främst höga betyg och därmed har skolan reducerats till den enskildes utbildningskarriär.
Tanken om skolan som platsen där vi möts, bildas, utvecklas och tillsammans lägger grunden för vårt samhälle känns väldigt avlägsen.
Nadja Sandberg och Hector Lopez är lärare och aktiva i Skolsossen, Stockholms partidistrikt.
Välkommen på seminariekväll!
Torsdag den 13 april bjuder Skolsossen in till seminariekväll med fd skolministern Lina Axelsson Kihlblom om en mer jämlik skola. Den äger rum på restaurang Hubertus, Holländargatan 9A i Stockholm klockan 18.00. Läs mer här.
Lina lägger ut texten om marknadsskolans konsekvenser och hur vi kan skapa en skolan som handlar om mer än betyg. Vilka reformer är nödvändiga för att alla elever ska få förutsättningar att lyckas?
Efter samtalet med Lina finns tillfälle att diskutera vad Socialdemokraterna bör fokusera på när det gäller socialdemokratisk skolpolitik och hur vi kan hitta vägen ut ur marknadsskolan. Seminariet är en del av Öppet Forum, ett initiativ av Öppna utskottet i Stockholms partidistrikt.
Borlighetens förmåga att sko sig på andra är häpnadsväckande. Det är oanständigt och verklighetsfrånvänt att behandla elever som produktionsmedel för sin privata förmögenhet på det sätt som många friskolor gör. Väl skrivet skolsossen! Vi ses på Öppet forum!
Kommer seminariekvällen 13 april att webbsändas? Det vore verkligen intressant att få lyssna och det känns lite trist om vi som inte bor i Stockholm inte har möjlighet att delta…